daisensan.reismee.nl

"Curry's, tuc tuc's en een Nederlandse verovering"

Hoi allemaal,  Inmiddels zijn we alweer 6 dagen in Sri Lanka. Een land dat ongeveer twee keer zo groot als Nederland is, waar zo'n 22 miljoen mensen leven, waar we betalen met roepies en waar Nederland een geschiedenis heeft liggen.  Vanuit Dubai vlogen we naar Colombo. Rond 05.00 uur 's nachts aangekomen en tegen 06.30 uur kwamen we uit het vliegveld. Ra ra, hoe kan dit?? Een flinke rij bij de binnenkomst in Sri Lanka, maar voornamelijk bij de bagageband. De locals hadden blijkbaar inkopen gedaan in Dubai, voor de verkoop hier. Alles werd uitgepakt en verdeeld over de tassen. Dit voor de douane, waar later bleek dat er flink gecontroleerd werd. Wij als 'armoe' backpackers ;) mochten zo door lopen, nadat wij uiteindelijk de bagage hadden.  Vertrokken naar Colombo, maar na zo'n acht hotels bezocht te hebben en geen plek, besloten we uit deze chaos weg te gaan. We hebben een trein genomen, richting de kust. Tussen de locals, met alle deuren en ramen wijd open. Heerlijk reisgevoel! Na 2,5 uur kwamen we aan in het andere kustplaatsje, Hikaduwa.  Duidelijk laagseizoen hier,  maar daardoor ruim aanbod van hotels. We hebben een idyllische houten cabaña gekozen, op palen, met uitzicht over de oceaan. Stúkken beter dan die stad waar we alleen maar uitlaatgassen roken. Sander is meteen het water ingedoken en Dais heeft op haar gemak toe staan kijken, met haar grote teen in het water.  De eerste kennismaking met het eten hier was goed; fried rice with prawns en fried noodles with vegetables. Smaakte goed. De volgende ochtend proefden we nog steeds de kruiden van de avond daarvoor. Kruiden gebruiken ze hier in overvloed!  Na het eten 's avonds rondgeslenterd, maar niks meer te beleven. We hadden gedacht hier langer te blijven, maar dit was het nét niet.  De volgende ochtend de lokale bus genomen naar Unawatuna.  Veel drukker dan in Hikaduwa. Eerste dag lekker relaxed, drankjes gedronken en bijkomen van Dubai, aan het strand.  Deze avond zagen we tijdens het avondeten in de verte allemaal gezellige groene verlichting en we hoorden luid muziek. Gevraagd waar we moesten zijn voor een feestje en ons af laten zetten door een tuc tuc. Echt, dit vervoer went snel! Daar aangekomen bleek het een strandfeest te zijn. Bewaakt door meerdere politiemensen, op BLOTE voeten haha! Entreegeld was volgens meneer de agent duizend roepies! Een hoog bedrag voor roepie begrippen. Daar trapten we dus niet in. Ons gezicht sprak blijkbaar boekdelen, want we mochten doorlopen. Yes:)! De helft van de drankkaart was niet op voorraad, dus genoegen genomen met een biertje en Sprite. Het ging niet heel erg los, mensen zijn hier vrij introvert.  Tweede dag weer een tuc tuc gescoord voor een paar roepies en naar Galle gegaan. Galle is een ommuurde stad, één groot fort, die de Nederlanders in de tijd van de VOC hebben gebouwd om hier onderweg handel te bedrijven.  Je komt hier dan ook veel Nederlandse gebouwen en gebruiken tegen. Bijvoorbeeld kantklossen :), ze noemen het hier ook echt zo! Verder zijn er veel vondsten gedaan uit die tijd, die bewaard worden in het museum in Galle.  Sander heeft nog cricket meegespeeld met een paar ventjes. Cricket is hier echt dé sport.  's Avonds heerlijk gegeten in een, ja ja.., vegetarisch restaurant Sander een Indiaas gerecht, Dais Mexicaans. hier hadden we in de ochtend ontbeten, met een Mexicaans ontbijt. En toen meteen de menukaart bekeken voor het diner en we werden spontaan enthousiast. Sander heeft de avond ervoor een lekker visplateau gegeten, dus hij is niet ineens vegetariër hoor :). Maar vegetarisch eten kan je hier goed.  's Ochtends werden we hier gewekt door de apen die in de palmbomen van de tuin van ons hotelletje rondslingeren. Overigens doen zij dit 's nachts ook of liepen dan over het dak van onze hotelkamer, haha!  We hebben ook een dag een scooter gehuurd. Dit kostte ons voor een dag huur 500 roepies, omgerekend is dit €3,00! Daarbij hebben we voor 400 roepies getankt (€2,40) en daarmee ruim tweehonderd kilometer door het achterland van de zuidkust gereden. Ze rijden hier links, en het recht van de sterkste geldt, dus zie je misschien voor je hoe dit gaat.. Onderweg geen toerist gezien en het schattige was dat bijna iedereen zwaaide en/of toeterde naar ons. En prachtige natuur om ons heen.  Bij een kraampje langs de weg twee cocosnoten besteld (50 roepies haha!) en de dorst gelest met de inhoud hiervan.  Na een paar uur waren we weer 'thuis' en meteen onder de (koude) douche gegaan. Geen straf die koude stralen, want ook in Sri Lanka is het warm. Het is hier nu regenseizoen, maar tot nu toe is er alleen nog maar regen gevallen in de nacht. Wolken wisselen af met de zon. De laatste avond in Unawatuna genoten van 'terrasjes' aan zee. Plastic tafels en stoelen over het algemeen, maar gezellig aangekleed met kaarsen, (gekleurde) lampjes en fakkels.  Na Unawatuna zijn we richting Tangalle gegaan. Ook aan de kust. De slaapplaats voor deze nacht was een houten cabaña op het strand. We wilden hier eigenlijk twee nachten slapen, maar helaas was er nog maar voor één nacht een hutje vrij. De simpelheid is in dit geval ook weer de charme van het hutje en het ziet er keurig uit. De plek is fantastisch. De hut heeft twee verdiepingen, via een te openen luik loop je de trap af naar beneden, waar de badkamer te vinden is.  Sander was weer als een kind zo blij met de zee voor zich. Door middel van een 'natural pool' is het goed zwemmen, anders is de stroming te sterk. Dais lekker met een boek een hangmat en relax stoel gaan liggen/zitten.  's Avonds wat zitten kletsen met twee Nederlandse families.  Ondanks het regenseizoen hebben we trouwens nog geen druppel regen gehad, alleen 's nachts.. Balen dat het in NL zo slecht is :( niet leuk!  Nu ik dit verhaaltje typ, zitten we weer in de bus. Nu reizen we naar het binnenland van Sri Lanka, richting Ella. We zijn benieuwd wat we daar van het mooie land gaan zien... Tot nu toe bevalt Sri Lanka ons fantastisch. De vriendelijkheid van de mensen is hier geweldig!  Liefs van ons.

Daisensan

Foto's probeer ik er nu op te zetten, maar wil helaas nog niet erg lukken...

Groetjes Dais

Daisensan

Foto's tot nu toe staan er op!

pa en ma

wat een verhaal weer!!
bijzonder hoor.
fijn om te horen dat alles goed gaat
xxxxxxxxxxxxxxx pa en ma

pa en ma

heb de foto's gezien en wat een waanzinnig uitzicht vanaf Ella's! jeetje geweldig.
ziet er geweldig uit
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx pa en ma

maarten en lia

Hallo Sander en Daisy ,we hebben heerlijk mosseltjes gegeten bij sytze en lies en je wil het
geloven maar het eerst hier heerlijk weer en we zitten nog buiten.ik zit stukjes van jullie logbook te
lezen maar jullie hebben het fantastisch naar je zin en
zien weer heel veel van de wereld geniet lekker en niet te veel kopen op de terug weg

Veel plezier groetjes Maarten en lia

kim

ohhhhh lieverds!

hopelijk begrijpen jullie nu waarom ik zo gek ben op sri lanka! en jor trouwens ook!
jullie zien er top uit zeg! geniet van het land en van elkaar!
(ik heb nu echt heimwee!!!!)
dikke kus van ons