daisensan.reismee.nl

Bijzonder feest!

Hoi allemaal,  Alweer iets meer dan drie weken onderweg en de tijd vliegt zeg! We genieten nog volop. Inmiddels hebben we de cultuur en gebruiken ook redelijk door en reizen we onderhand net zo goedkoop met een tuc tuc als een local :).  We hebben het idee veel te relaxen, maar als we zo de dagen eens samen evalueren merken we dat we toch wel heel veel zien, doen en meemaken.  Na Polonaruwa zijn we wederom met de lokale bussen verder gereisd, nog iets meer naar het noorden. Op weg naar Anuradhapura. Dit was de voormalige hoofdstad van Sri Lanka. De stad staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is een heilige stad voor het boeddhisme, omdat Boeddha hier zijn verlichting vond onder een vijgenboom. De stad is een belangrijk pelgrimsoord. Er zijn vier grote stoepa's van aarde en baksteen gebouwd ter bescherming van Boeddhistische relikwieën. De koepels bereiken een hoogte van 80 meter. De stad werd in de 4e eeuw v.Chr. gesticht en was eeuwenlang (van 377 v.Chr. tot 1017 na Chr.) de hoofdstad van de Ceylonese koningen. Volgens de oudste Boeddhistische kroniek (Mahavansa) werd de stad volgens een goed uitgewerkt stadsplan gebouwd met speciale wijken bedoeld voor bepaalde beroepsgroepen en standen. Na de invasie van 993 werd de druk van de indringers uit Zuid-India te groot. Ondanks zware strijd moest de stad uiteindelijk opgegeven worden en werd door de jungle opgeslokt. Er was minder over van de stad dan bijvoorbeeld in Polonnaruwa.  Dit keer zijn we niet door dit gebied gefietst, maar hebben we ons laten rondrijden door een tuc tuc chauffeur. We hadden ergens gehoord dat je de entreeprijs van dertig dollar kan omzeilen door je af te laten zetten op enkele plaatsen. Nu hebben we niet alle tempels kunnen zien, omdat daar politie stond te controleren op entreebewijzen. Maar dat vonden we niet erg. Het was prima zo.  Dais was ook niet helemaal fit. De dag ervoor, bij aankomst in het guest house in Anuradhapura werd Dais ziek. Overgeven, diarree, de hele mikmak. Door de zwakte niks meer gedaan die dag en 's avonds heeft Dais een soepje en fruit kunnen eten.  De volgende dag ging het wel weer, maar bij het bezoeken van de ruïnes van Anuradhapura bleek het toch nog wel iets teveel inspanning.  Lekker rustig aan gedaan, gekaart, gelezen en geslapen. San heeft nog nooit zo'n rustige vakantie gehad haha!  Na Anuradhapura hebben we een busje (met air-conditioning, wat een verademing ook een keer) genomen naar Kandy.  We hadden de hele vakantie niks geboekt, maar dit hotel hebben we toch wel twee weken geleden gereserveerd. Het is namelijk de periode van het grootste boeddhistische festival in het jaar en zelfs van de hele wereld. Wij zijn er de laatste twee dagen bij. De laatste dag/nacht is met volle maan.  Het Esala Perahera festival in Kandy is het belangrijkste festival in Sri Lanka. Het festival staat in het teken van één van de kostbaarste boeddhistische relikwieën: de tand van Boeddha. Dit kleinood wordt sinds jaar en dag in de tempel van Kandy bewaard. Gedurende het festival vindt elke avond een processie plaats, waarbij een replica van de tand van Boeddha bovenop een prachtig uitgedoste olifant met grote slagtanden door de stad wordt rondgedragen. De processie bestaat uit schitterend aangeklede muzikanten, dansers en acrobaten en versierde olifanten. Al dansend op het indrukwekkende ritme van de trommels trekken de dansers vergezeld door de olifanten door de stad. Soms wagen de met lampjes behangen olifanten zich zelfs aan een dansje door ritmisch met hun slurf heen en weer te bewegen. De route wordt verlicht door fakkeldragers die korven met brandende kokosnoten en kokosolie met zich mee torsen, waardoor de processie een nog spectaculairder aanzicht krijgt.   Als we hier 's middags door de straten lopen, verzamelen de eerste mensen zich al om een goede zitplaats te bemachtigen.  Het is wel bizar dat de arme lokale mensen uren op de grond zitten, om een beetje een plek te hebben. En wij als 'rijke' toeristen  komen een half uurtje voor aanvang aanlopen en kunnen nog stoelen kopen. Wij zaten op een balkonnetje van een winkel en hadden geweldig uitzicht over de indrukwekkende straat. Voor ons een paar euro's, maar voor deze mensen een vermogen.  De parade heeft vier uur geduurd en was erg speciaal om mee te mogen maken. En dit was nog maar de een-na-laatste avond. Zo'n tachtig versierde olifanten vulden de staat, samen met alle dansers en muzikanten.  Vanavond is de laatste avond en loopt het olifantenaantal nog meer op!!  We kopen vanavond geen zitplek, maar we proberen door de stad te lopen.  Vanmiddag naar de Botanische Tuin in een nabijgelegen plaatsje geweest. Het was een enorm groot park, was zeer goed onderhouden wordt.  Verschil mag er zijn; locals betalen €0,30 p.p. en wij..... €6,60p.p.!!! Mwah!  Ook nog wat door de straten geslenterd en doordat we wat zijstraatjes namen, kwamen op de leukste plekjes uit. Onderweg een vers sapje gekocht en met het wisselgeld wat zwervers een lach op hun gezicht gebracht.  In de 'zijstraatjes' werden alle olifanten verzorgd, die vanavond mee lopen. Ze werden lekker gewassen en kregen een scrub beurtje met een schil van een kokosnoot. Ze genoten er gewoon van.  Het deed ons goed om te zien dat de olifanten vriendelijk en goed verzorgd worden.  Ondertussen liepen we steeds verder en verder en stonden we ineens in DE tempel van Sri Lanka, daar waar de tand van Boeddha bewaard wordt. Op zich niet gek, maar wel dat wij geen entree hebben betaald, wat ons zo'n €15 scheelde. We zijn via een sluiproute binnen gekomen ;)!  Voor dat geld hebben we lekker zitten bunkeren bij de pizzahut, jummie!!  Sssstttt....dat was al de tweede keer in twee dagen, haha!  De tempel was mooi van binnen en heilig, alleen maar biddende mensen. De tand gezien. Bijzondere man die Boeddha, hij had een doorzichtige tand!  In het hotel waar we nu zitten ontmoetten we een man, die vanuit hier veertig jaar geleden verhuisd is naar Liverpool. Hij had het over de Singalese taal, dat er nog steeds Nederlandse woorden gebruikt worden, zo grappig! Woorden als: boontjes, aardappel en de maanden van het jaar.  Morgen alweer naar Negombo, de laatste plaatst die we bezoeken, dan zit Sri Lanka er op. Tijd voor de Malediven!  Lieve groetjes van ons!